15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta, a słowa wypowiedziane przez Kennedy'ego 60 lat temu nabierają w obecnej sytuacji nowego znaczenia. Przypominamy więc: "Wszyscy jesteśmy konsumentami" – w sklepie, pociągu, banku czy zawierając umowę z operatorem telefonicznym, bez względu na to skąd przybywamy.

Znaleźliśmy się w szczególnej sytuacji. Napływ uchodźców z Ukrainy stawia przed nami wszystkimi nowe wyzwania. Osiedlając się w Polsce, stają się automatycznie uczestnikami obrotu gospodarczego, więc tak jak pozostałym mieszkańcom kraju należy im się wsparcie w sporach konsumenckich.

Aby odpowiedzieć na ich potrzeby Urząd Ochrony Konkurencji I Konsumentów uruchomił  infolinię konsumencką po ukraińsku – dzwoni się na numer infolinii (22 290 89 16 lub 801 440 220) i po odsłuchaniu pierwszego komunikatu wybiera 5.

Konsumenckie Centrum e-Porad także będzie udzielać porad po ukraińsku – maile należy wysyłać na adres: uaporady@dlakonsumentow.pl.

W poradniku  Twoje prawa w Polsce - VADEMECUM KONSUMENTA   opracowanym w języku ukraińskim UOKiK skupił się na podstawowych prawach konsumenckich. Goście z Ukrainy dowiedzą się z niego m.in.:

  • gdzie szukać bezpłatnej pomocy prawnej,
  • co zrobić, gdy kupiony produkt okazał się wadliwy,
  • jakie zasady obowiązują przy zakupach w sklepach stacjonarnych, a jakie - w internetowych,
  • jak bezpiecznie kupować w sieci.