Z dniem 25.07.2014r. wchodzą w życie nowe przepisy regulujące kwestie uwidaczniania cen. Dotychczas obowiązująca ustawa z dnia 05.07.2001r. o cenach zostanie zastąpiona ustawą z dnia 09.05.2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014r., poz. 915).

Nowe regulacje znoszą całkowicie obowiązek bezpośredniego oznaczania każdego towaru ceną, tzw. metkowania towarów. Pozostają nadal w mocy inne obowiązki w zakresie uwidaczniania cen, mi.in. uwidocznianie ceny jednostkowej, wywieszki z informacją o cenie, nazwie towaru i jednostce miary, czy obowiązki informacyjne w zakresie promocji i przecen.

Zgodnie z ustawą cena ma być uwidoczniona w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.  W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za towar lub usługę konsument ma prawo żądać sprzedaży towaru lub usługi po cenie najkorzystniejszej dla niego. Dotychczasowa praktyka znalazła zatem swoje odbicie w przepisach prawa.

Zasadnicza zmiana, jaką wprowadza nowa ustawa to sposób wymierzania kary za naruszenie obowiązków w zakresie cen. Do dzisiaj było to postępowanie wykroczeniowe - inspektor nakładał mandat do wysokości 500 zł lub kierowany był  wniosek do sądu o ukaranie sprawcy wykroczenia, który mógł orzec karę grzywny do 1500zł. Ten dość łagodny system sankcji został drastycznie zaostrzony. Zgodnie z nową ustawą w związku z niewykonaniem obowiązków ustawy prowadzone będzie wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne, kończące się decyzją wymierzającą karę pieniężną do 20.000zł. Jeżeli natomiast przedsiębiorca nie wykonał obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie obowiązków po raz pierwszy, kara może wynieść nawet 40.000zł.

Kara będzie musiała być  uiszczana przez przedsiębiorcę w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.