Prowadzę mały osiedlowy sklep spożywczy. Słyszałem, że nie muszę już oznaczać każdego towaru ceną.

Tak, to jest prawda. Zmieniły się w tym zakresie przepisy i od 25.07.2014r. nie ma obowiązku oznaczania towaru ceną na każdym egzemplarzu. Nadal jednak należy opatrzyć towary wywieszkami zawierającymi nazwę handlową, cenę oraz jednostkę miar. W przypadku towarów podobnych dodatkowo należy podać nazwę producenta i inne informacje umożliwiające identyfikację ceny z towarem.

Chciałbym nadal metkować towar ceną. Czy mogę przyjąć taki sposób informowania o cenie?

Tak, jeśli metka na produkcie zawiera wszystkie informacje wymagane przepisami ustawy i rozporządzenia Ministra Finansów (w zakresie niesprzecznym z ustawą), a więc w szczególności cenę sprzedaży oraz cenę jednostkową.


Czy to prawda, że jeśli błędnie wskażę niższą cenę towaru niż jest w rzeczywistości, to klient ma prawo oczekiwać ode mnie sprzedaży towaru po tej niższej cenie?

Tak. To co wcześniej powinno być dobrą praktyką handlowca teraz zostało zapisane w art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług i konsument posiada podstawę do  egzekwowania swojego prawa. Odnosi się to również do cen usług.

Czy to prawda, że obowiązuje teraz nowa ustawa o cenach, ale rozporządzenie dotyczące cen to, które było dotychczas? 

Tak. Aktualnie obowiązuje ustawa z dnia 09.05.2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10.06.2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (z wyłączeniem § 9). Zgodnie z zapisami ustawy nowe rozporządzenie powinno zostać wprowadzone najpóźniej do 31.12.2015r. Do czasu przyjęcia nowego rozporządzenia obowiązują dotychczasowe przepisy, o ile nie pozostają w sprzeczności z ustawą. Dotyczy to m.in. obowiązku oznaczania towarów ceną w sposób bezpośredni czyli tzw. metkowania.

Zmienił się system nakładania kar za naruszenie ustawy. Jak to teraz będzie wyglądało?

Zasadnicza zmiana, jaką wprowadza nowa ustawa to sposób wymierzania kary. Do tej pory było to postępowanie wykroczeniowe - inspektor nakładał mandat do wysokości 500 zł lub kierowany był wniosek do sądu o ukaranie sprawcy wykroczenia (kara max 1500zł). Zgodnie z nową ustawą w związku z niewykonaniem obowiązków ustawy prowadzone będzie postępowanie administracyjne, kończące się decyzją wymierzającą karę pieniężną do 20.000 zł. Jeżeli natomiast przedsiębiorca nie wykonał obowiązków co najmniej trzykrotnie w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie obowiązków po raz pierwszy, kara może wynieść nawet 40.000 zł.

Kary są bardzo wysokie. Czy będzie można się odwołać od wysokości nałożonej kary?

Od decyzji wymierzającej karę pieniężną będzie można się odwołać w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, zgodnie z ustawą Kodeks postępowania administracyjnego. 

Kto będzie decydował o wysokości kary i co będzie brane pod uwagę przy określaniu wysokości kary?

Decyzję wydaje wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, a przy ustalaniu wysokości kary uwzględnia się stopień naruszenia obowiązków, dotychczasową działalność przedsiębiorcy oraz wielkość obrotów i przychodu danego przedsiębiorcy.

Co oznacza zwrot „decyzja stała się ostateczna” pojawiający się w kontekście terminu na zapłacenie kary?

Zgodnie z ustawą przedsiębiorca uiszcza karę pieniężną  w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, czyli po terminie na wniesienie odwołania (14 dni) lub wydania rozstrzygnięcia przez organ II instancji, jeśli złożono odwołanie.

Czy coś się zmieniło w kwestii przecen i promocji?

Nie. Szczegóły są bowiem w rozporządzeniu, a ono w tej kwestii nadal obowiązuje. W przypadku towarów przecenionych należy podać: przekreśloną cenę dotychczasową, cenę obniżoną, okres obowiązywania przeceny, przyczynę przeceny oraz wyraz „przecena” lub „obniżka ceny”. Natomiast w przypadku towarów sprzedawanych po cenach promocyjnych obok przekreślonej ceny dotychczasowej podaje się cenę promocyjną, pod warunkiem, że towary te były wcześniej w sprzedaży. Jeśli nie, to podajemy tylko cenę promocyjną.