Co wynająć? Przedsiębiorcy zachęcają nas różnymi ofertami. Kolorowe reklamy, strony internetowe, zdrobniałe i fantazyjne nazwy. A jak to wygląda prawnie?

Nie wszystkie obiekty mają taki sam standard. Nie we wszystkich obiektach możemy spodziewać się takiego samego wyposażenia. Wszystko zależy od rodzaju obiektu. Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich (hotel, motel, pensjonat, kemping, dom wycieczkowy, schronisko, pole biwakowe), które spełniają wymagania m.in. co do wielkości, wyposażenia, zakresu świadczonych usług, sanitarne oraz w innych obiektach, w tym pokoje i miejsca pod namioty wynajmowane przez rolników, spełniających minimalne wymagania.

Na standard obiektu hotelarskiego wskazuje kategoria: gwiazdki (hotele, motele, pensjonaty, kempingi) lub cyfry rzymskie (domy wycieczkowe, schroniska). Im gwiazdek  jest więcej lub wyższa cyfra, tym wyższy standard obiektu. Nie można jednak kategorii nanosić samowolnie. Kto zatem ją przyznaje? Zaszeregowania do poszczególnych obiektów dokonuje oraz kategorię nadaje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu z wyjątkiem pól biwakowych, których zaszeregowania dokonuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce położenia. Tylko przedsiębiorca posiadający decyzję w zakresie rodzaju i kategorii może stosować takie oznakowanie. Ewidencje innych obiektów prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce ich położenia. Niezgodne z prawem jest używanie nazw rodzajowych lub kategorii bez decyzji lub niezgodnie z nią, świadczenie usług w obiekcie niezgłoszonym do ewidencji.

Ze względu na ochronę prawną takich nazw jak m.in. hotel, motel, pensjonat  nie można używać zdrobnień tych nazw, przyrostków, niepełnych nazw i innych kombinacji. Zatem „Hotelik”, „Usługi HOTELarskie”, „Motelik” itp. jest naruszeniem prawa i stanowi wykroczenie skutkujące nałożeniem mandatu lub skierowaniem wniosku do sądu. Takie nazwy sugerują standard np. hotelu lub motelu, ale standardem do nich nie przystają.

Praktyki przedsiębiorców, jak pokazują kontrole, są różne. Ponieważ Inspekcja Handlowa kontrole przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskich prowadzi od wielu lat, przykładów nieprawidłowości i omijania prawa jest wiele.

W okresie czerwiec – sierpień 2014r. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie przeprowadził w powyższym zakresie 15 kontroli przedsiębiorców, stwierdzając nieprawidłowości u 14 przedsiębiorców, które polegały na:

  1. braku wpisu do ewidencji innych obiektów, w którym świadczone są usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (7 przedsiębiorców),
  2. używaniu zastrzeżonych w art. 43 ust. 1 ustawyz dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004r., Nr 223, poz. 2268 ze zm.) nazw rodzajowych (hotel, pensjonat, motel, camping) lub stosowaniu kategorii nie posiadając stosownej decyzji Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (11 przedsiębiorców),
  3. używaniu zdrobnienia nazw rodzajowych lub oznaczeń graficznych w sposób, który mógł wprowadzić potencjalnych klientów w błąd, co do rodzaju lub kategorii obiektu (1 przedsiębiorca),
  4. nieprzestrzeganiu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania cena towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz. U. nr 99, poz. 894 z późn. zm.) (1 przedsiębiorca).

W związku z takimi wynikami kontroli:

  • nałożono 14 mandatów o łącznej wysokości 4100,00 zł za popełnienie wykroczeń określonych w art. 60¹§4 pkt 2, 2a, 3 i art. 137 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2013r., poz. 482),
  • przesłano do przedsiębiorców wystąpienia pokontrolne,
  • przesłano informacje do Urzędu Marszałkowskiego, Prezydenta Miasta Kołobrzeg.