Sprzedawcy na terenie 28 państw Unii Europejskiej są zobowiązani do zamieszczania naklejek na bieżniku opon przeznaczonych do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, naczep u autobusów lub do umieszczania etykiet w ich pobliżu.

Etykiety muszą być eksponowane w widocznym miejscu. Nakaz ten nakłada rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 342, s.46 ze zm.).

Od 1 listopada 2012 r. (dla wyrobów wyprodukowanych, co do zasady, po 1 lipca 2012 r.) opony sprzedawane na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w specjalne etykiety z informacjami na temat ich wydajności pod względem zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie generowanego hałasu. Informacje na naklejkach muszą być przedstawione w przejrzysty sposób, podobnie jak na znanych już etykietach energetycznych umieszczanych m.in. na produktach AGD.

Celem właściwego oznakowania opon jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego poprzez promowanie opon o określonych parametrach. Uwidacznianie etykiety na oponach w punkcie ich sprzedaży, jak również w technicznych materiałach promocyjnych, powinno sprawić, że dystrybutorzy oraz potencjalni użytkownicy końcowi, w momencie i w miejscu podejmowania decyzji o zakupie otrzymają ujednolicone informacje na temat;

  • efektywności paliwowej opon,
  • ich przyczepności na mokrej nawierzchni,
  • zewnętrznego hałasu toczenia,

które umożliwią dokonanie świadomego wyboru wyrobów.

Dzięki etykietom kierowcy mają natychmiastowy i czytelny dostęp do danych, które znacznie wpływają na wybór opon. Kategoryzacja ogumienia mieści się w siedmiostopniowym przedziale literowym od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy. Poszczególne symbole graficzne określają ważne osiągi: wydajność paliwową, bezpieczeństwo oraz poziom generowanego hałasu.

Etykieta z naklejką powinna składać się z dwóch części:

  1. etykiety wydrukowanej w formacie opisanym poniżej (z symbolami graficznymi),
  2. miejsca na oznaczenie marki tj. producenci lub jego upoważnienie przedstawiciele muszą umieścić na naklejce: swoją nazwę lub znak handlowy, linię opony, wymiar opony, indeks obciążenia, indeks prędkości i inne specyfikacje techniczne wraz z etykietą o dowolnym kolorze, formacie i wzorze, pod warunkiem że nie zakłóca i nie odwraca to uwagi od informacji w etykiecie, o której mowa w części a) zgodnej z załącznikiem II. Całkowita powierzchnia naklejki nie przekracza 250 cm2, a całkowita wysokość naklejki nie przekracza 220 mm.

Oznakowanie opon za pomocą etykiet dotyczy opon dla:

  • samochodów osobowych i SUV,
  • samochodów dostawczych,
  • samochodów ciężarowych, naczep, przyczep, autobusów.

Opony nie objęte przepisami o etykietowaniu:

  • opony bieżnikowane,
  • opony motocyklowe,
  • opony rajdowe,
  • opony z kolcami,
  • opony zapasowe,
  • opon posiadających indeks prędkości niższy nić 80 km/h,
  • opony do pojazdów zabytkowych,
  • profesjonalne opony do jazdy w różnym terenie,
  • opon o  znamionowej średnicy obręczy nie większej niż 25.4 cm lub nie mniejszej niż 63,5 cm.

Przykład właściwego etykietowania opony wraz z wyjaśnieniem symboli graficznych:

Opony odpowiadają za zużycie co piątego litra paliwa. Podczas jazdy pod ciężarem ładunku opona odkształca się w obszarze styku z podłożem, co powoduje jej nagrzewanie. Ograniczenie nagrzewania opony umożliwia obniżenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla powstającego przy jego spalaniu. Siła, jaka wytwarza się podczas toczenia i działa w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy pojazdu, nazywana jest oporem toczenia.
Przykład: 1200 zł to kwota jaką można zaoszczędzić na paliwie, używając opon klasy A w stosunku do opon klasy G.

Opony są jedynymi punktami styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Przy jeździe z prędkością 80 km/h powierzchnia opony ma mniej niż jedną milisekundę, aby pokierować pojazd, przyśpieszyć lub wyhamować. Opona jest ważnym elementem bezpieczeństwa samochodu. Jej zadaniem jest utrzymanie przyczepności niezależnie od stanu nawierzchni drogi, jej konfiguracji czy warunków pogodowych.
Przykład: 16 metrów skraca się droga hamowania dla samochodu jadącego 80 km/h i wyposażonego w opony klasy A w stosunku do tego samego samochodu wyposażonego w opony klasy F.

W samochodzie poruszającym się ze stałą prędkością 80 km/h hałas generowany przez opony jest większy niż ten dochodzący z silnika. Hałas generowany przez opony zależy zarówno od samych opon, jak również od rodzaju nawierzchni, po której porusza się pojazd.
Przykład: Opona oznaczona jedną falą generuje o połowę mniej hałasu niż opona oznaczona dwoma falami. Hałas jest mierzony przy prędkości 80 km/h i wyłączonym silniku.

Kliknij i pobierz artykuł w formie graficznej pdf.