Problemy z cenami – towary albo nie są oznaczone cenami, albo są oznaczone nieprawidłowo; czytniki nawet jeżeli są, to nie działają; towary są przez konsumentów przekładane;

  • Promocje – często podawana jest na wywieszkach informacja typu: „kasety, płyty już od 10 zł”. Okazuje się, że w cenie 10 złotych sprzedaje się niewielki procent asortymentu, pozostałe są w cenach dużo wyższych; bardzo często te towary, które dzisiaj są określane jako sprzedawane w promocji, faktycznie nigdy w promocji nie były – konsument jest przekonany, że skoro dzisiaj może coś kupić za 5 zł, to wczoraj cena tego artykułu wynosiła więcej – w rzeczywistości bywa odwrotnie;
  • Jakość towarów – ze względu na duży asortyment towarów spożywczych, w hipermarketach częściej zdarzają towary przeterminowane – dlatego konsumenci powinni oglądać towar, sprawdzać daty przydatności do spożycia – z tym w hipermarketach nie ma kłopotów; stosunkowo często zdarzają się skargi konsumentów na mrożonki – że zbyt duża zawartość wody, że np. filety rybne po rozmrożeniu nie nadają się do niczego, że towar jest stary itd.
  • Zachowanie ochrony – plaga jeśli chodzi o hipermarkety; właściciel hipermarketu najmuje firmę ochroniarską, która pilnuje porządku w sklepie – jest to zrozumiałe, gdyż w tak dużej placówce ochrona jest czymś normalnym; ochroniarze często jednak nadużywają swoich kompetencji, poniżają klientów, przesłuchują ich itd.
  • Reklamacje i gwarancje – towary kupowane w hipermarketach podlegają takiej samej ochronie, jak te kupione w innych sklepach; klienci zgłaszają jednak kłopoty zwłaszcza z reklamacjami na podstawie gwarancji – okazuje się, że podczas zakupów nie zawsze obsługa stempluje karty gwarancyjne, co później znacząco utrudnia proces reklamacji;
  • W hipermarketach częściej, niż w typowych sklepach ze sprzętem RTV-AGD, bywają kłopoty ze sprawdzeniem funkcjonowania podstawowych mechanizmów np. pralki, telewizora, magnetowidu; Hipermarket posiada duży asortyment towarów i zdarza się, iż konsument nie może doprosić się uruchomienia sprzętu przed zakupem – ma do tego prawo.
  • Nie warto ufać skrytkom znajdującym się przed wejściem do hipermarketu; bardzo często zdarzają się kradzieże, dlatego lepiej unikać wybierania się do hipermarketu z przedmiotami, które zmuszeni będziemy zdeponować w skrytce.

RADY

  • Upewniaj się jaka jest cena towaru korzystając z czytników; jeżeli towar jest nieoznaczony ceną bądź jego cena nie wyświetla się na czytniku, lepiej towar odłożyć na półkę albo upewnić się w kasie ile faktycznie kosztuje;
  • Nie daj się zwieść ofertom promocyjnym – więcej w nich pułapek, niż rzeczywistych korzyści dla konsumenta; warto w tym przypadku zachować rozwagę i przemyśleć, czy rzeczywiście dany towar sprzedawany w „rewelacyjnej” promocji jest nam potrzebny;
  • Sprawdzaj terminy przydatności do spożycia artykułów spożywczych;
  • Żądaj bezpośrednio po zakupie ostemplowania karty gwarancyjnej towaru, na który wystawiona zostaje gwarancja.
  • Jeżeli zostaniesz zatrzymany przez ochronę sklepu, nie denerwuj się. Należy zachować spokój i starać się wszystko spokojnie wyjaśnić. Jeśli ochrona zamierza zaprowadzić cię do osobnego pomieszczenia masz prawo odmówić i spokojnie oczekiwać na przybycie Policji. Warto wiedzieć, że ochroniarze nie mają prawa przeszukiwać naszych rzeczy, czy ubrania.